onsdag 12. mars 2008

Filmrapport; The Longest Yard


Jeg har ikke sett skolerevyen, så derfor har jeg valgt å skrive om filmen The Longest Yard fra 2005, som var søndagsfilmen på TV3 for et par uker siden.

Det er alltid digg når det er en bra søndagsfilm på TV3, spesielt siden jeg engang ikke trenger å betale bilett, toalettet er 10 steg unna, og jeg har et kjøleskap i umiddelbar nærhet. Jeg tenkte at å skrive et inlegg om denne filmen ville være like greit som å skrive om noe jeg hadde sett på kino.


Filmen handler om Paul Crewe (Adam Sandler), som er en profesjonell amerikansk fotballspiller som blir sendt i fengsel etter at han ødela noen politikjøretøy mens han var i fylla. I fengsel blir han tvunget av fengselsjefen til å hjelpe vaktenes fotball lag, men ender i stedet med å lage et eget lag av de insatte i fengselet. Etter en lang prosess klarer Paul Crewe til slutt å skaffe seg et lag som kanskje vil ha muligheten til å vinne over laget til fengselsvaktene, men han må nå trene opp laget, på veldig kort tid. Selvfølgelig blir det problemer når sjefen i fengselet ser at de insatte kanskje vil bli tøffere motstandere enn de først hadde trodd, og han begynner å gjøre livet surt for de insatte. Det lønner seg aldri å tulle med fanger, og de beviser raskt at de også kan stikke kjepper i hjulene for motstanderne sine. Et eksempel er at de bytter steroide-pillene til stjernespilleren på fengselsvaktlaget med østrogen-piller, som leder til en god del humoristiske hendelser. Konkurransen går for langt da Paul's beste venn "Caretaker" (Chris Rock), blir drept av en brannbombe ment for Paul. Dette gjør kampen enda mer personlig, og fangene blir mer målbevisste enn noengang. Jeg tror at som med alle andre sportshendelser, burde kampresultatet holdes hemmelig slik at filmen skal kunne beholde mest mulig verdi. Dette var en bra film, uten tvil verdt å sløse bort et par timer på sofaen for å få med seg.


-Hilsen Brunormen

Ingen kommentarer: