onsdag 6. februar 2008

Morn igjen! Denne gangen har jeg fått en oppgave der jeg skal sammenligne 3 ulike blogger. Da dropper jeg alt det unødvendige pratet jeg tidligere har spyttet ut her og går rett på sak. Jeg skal sammenligne http://javielsker.blogspot.com/ , http://www.oslostil.com/ og http://www.vgb.no/20075.

Den første bloggen er satt opp ganske enkelt, der eieren ser ut til å skrive det han føler for, når han føler for det. Det virket ikke som om det var noen særlig oversikt untatt den kronologien man normalt finner overalt. Det som kan være bra med denne bloggen er at den kan gi nye synsvinkler på hverdagslige og sammfunslige ting. Noe som ikke var serlig bra var at det var vanskelig å finne noe som var nyttig, uten å måtte granske siden nøye. Kan ikke helt sikkert si om jeg liker eller ikke liker den.

Den andre bloggen er satt opp slik at man må finne fram selv, ved å klikke på de overskrfitene som finnes på siden, i stedet for at det kun er en stor side hvor man finner alt som er skrevet blandet sammen in en stor smørje (slik det var i den forrige). For oversikt er det tatt i bruk en kalender og overskriftsystemet. Noen gode ting ved bloggen er at den viker oversiktlig og brukervennlig, den ser også ut til å ha innlegg som kan appelere stort til de som er interessert. Noe som muligens ikke er så bra er at den blir nærmest ubrukelig for de som ikke er spesielt interessert i det stoffet som finnes i bloggen. Har ingen særlig formening om den er bra eller dårlig, siden jeg ikke følte at jeg kunne interessere meg for den.

Den tredje bloggen tilhører Petter Solberg, og handler for det meste om de tingene som foregår i dagliglivet hans. Den er satt opp på nesten samme måte som den første bloggen, bare med mange flere personlige bilder og andre sideelementer om alt mulig rart. Det ser ikke ut til å være noe særlig stort forsøk på et godt og oversiktlig system, og bloggeren har latt siden gjøre jobben for seg ved at tingene ligger som de har blitt lagt ut, (noe vi også ser i første blogg). Jeg likte ikke denne bloggen og jeg fant vel egentlig ikke noe som var "bra", eller som var verdt å rapportere. Det er vanskelig å påpeke spesielt hva som ikke var bra med denne bloggen, men det var kanskje fordi den ikke hadde noe tema utenfor "livet til Petter Solberg", noe som er generelt uinteressant fra starten av...

ok, det var det. Håper dette var et greit svar på oppgaven. vi blogges!

- Hilsen Brunormen.

1 kommentar:

LK sa...

Jada, dette er greie svar. Du har gått inn i bloggene og sett på hva som fungerer og hva som, etter din mening, ikke er så bra. Det som hadde vært interessant er å få vite hva slags blogger du kunne tenkt deg å lese. Kommer du over noen på din vei, vil jeg gjerne at du legger inn en peker til de.

Hilsen Lærer'n